ΕΝΑ F-16 ΣΤΟ ΣΑΛΟΝΙ ΣΑΣ

Οταν το μεράκι, η υπομονή και η επιδεξιότητα συνδυαστούν με ψαλίδια, κόλλες, πινέλα και αερογράφους μπορεί κάλλιστα ένα μαχητικό αεροπλάνο ή ακόμη και ένα αεροπλανοφόρο να γίνει ένα από τα στολίδια του σπιτιού σαςΕχετε φανταστεί ποτέ ένα πολεμικό αεροσκάφος, ένα F-15 ή ένα F-16 για παράδειγμα, 48 ή και 72 φορές μικρότερο από το πραγματικό; Η ακόμη ένα αμερικανικό αεροπλανοφόρο, όπως το Enterprise ή το Nimitiz, ως και 700 φορές μικρότερο από το πραγματικό; Οι μοντελιστές δεν τα φαντάζονται απλώς. Τα κάνουν πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα… λίγο μικρότερη από το κανονικό! Γιατί αυτό ακριβώς είναι ο μοντελισμός: η απεικόνιση μιας πραγματικότητας σε κλίμακα.

Το χόμπι του μοντελισμού είναι στην Ελλάδα σχετικά πρόσφατο ­ τουλάχιστον σε σύγκριση με τη Βρετανία, που θεωρείται πατρίδα του μοντελισμού. Τα πρώτα καταστήματα που πωλούσαν αμιγώς είδη μοντελισμού άνοιξαν στην Ελλάδα μετά το 1978. Χρυσή περίοδος για το χόμπι θεωρήθηκε εκείνη από το 1985 ως το 1992, όταν τα μαγαζιά ­ ιδιαίτερα της οδού Ιπποκράτους ­ έκαναν τα πρώτα μεγάλα ανοίγματά τους και άρχισαν ταυτοχρόνως να κυκλοφορούν περιοδικά μοντελισμού.

Το χόμπι του μοντελισμού αφορά τόσο τα στατικά ­ αεροπλάνα, άρματα μάχης, πλοία, πολιτικά οχήματα ­ όσο και τα μη στατικά μοντέλα ­ μηχανοκίνητα και τηλεκατευθυνόμενα. Στα μη στατικά μοντέλα το βάρος δίνεται στην κίνηση, ενώ στα στατικά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η πιστότητα, η απόλυτη αναπαράσταση. Αυτό εξαρτάται περισσότερο από τις δυνατότητες του ίδιου του κατασκευαστή και είναι ακριβώς αυτό το στοιχείο που καθιστά τη δημιουργία των στατικών μοντέλων περισσότερο ελκυστική και ενδιαφέρουσα. Το στατικό μοντέλο δεν είναι παιχνίδι. Απαιτεί συχνά σημαντικές ιστορικές και τεχνικές γνώσεις. Οπως αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος της IPMS (Ενωση Πλαστικομοντελιστών Ελλάδας) κ. Μπάμπης Δρίζος: «Τα τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα είναι συνήθως έτοιμα.Απαιτείται μια στοιχειώδης τεχνική κατάρτιση, την οποία ενίοτε καλύπτουν και οι ίδιοι οι καταστηματάρχες που τα πωλούν και στη συνέχεια παίρνει κανείς το τηλεκοντρόλ στα χέρια και απογειώνει το αεροπλάνο του, το βλέπει να κάνει στροφές… Εχει και αυτό τη χάρη του». Βέβαια και στην περίπτωση των μη στατικών μοντέλων υπάρχει περιθώριο να αφήσει κανείς τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του να δουλέψουν. Ιδιαίτερα όσον αφορά την κατηγορία των τρένων, υπάρχουν μοντελιστές που δεν τα κατασκευάζουν απλώς, αλλά τα παλαιώνουν και πολλές φορές μάλιστα δημιουργούν αληθοφανή τοπία, προκειμένου να κάνουν το μοντέλο τους να φαίνεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πραγματικό.

Αεροπλάνα και βαπόρια

Η στρατιωτική θεματολογία είναι από τις πιο αγαπημένες των μοντελιστών και φαίνεται πως προτιμούν περισσότερο τα μοντέλα αεροπλάνων, πλοίων, αυτοκινήτων που έχουν συμμετάσχει στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Σταύρος Βέρας, 30 χρόνων, που ασχολείται με το χόμπι εδώ και 15 χρόνια, σημειώνει σχετικά: «Προτιμώ οτιδήποτε έχει σχέση με παλαιότερες περιόδους. Ιδιαίτερα πριν από τη δεκαετία του ’50. Παλιά αυτοκίνητα,παλιά πλοία και αεροπλάνα». Ο Μέγας Τσώνος, ο οποίος μάλιστα είναι μηχανικός αεροπλάνων στην Ολυμπιακή Αεροπορία, γοητεύεται περισσότερο από τα αεροπλάνα, ιδιαίτερα μάλιστα τα διπλάνα, και γενικά προτιμά να ασχολείται με την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων και της Μικρασιατικής Καταστροφής. Τα άρματα μάχης και τα οχήματα της περιόδου 1939-1945 είναι η αγαπημένη θεματολογική σειρά του Χρήστου Αποστολόπουλου, ο οποίος είναι φανατικός οπαδός του χόμπι εδώ και 14 χρόνια.

Οι κλίμακες που χρησιμοποιούνται από τους μοντελιστές εξαρτώνται από το είδος του μοντέλου. Οσο μεγαλύτερο είναι τόσο περισσότερο απαιτείται να μικρύνει, προκειμένου να το δουλέψει κανείς επάνω σε έναν πάγκο ή μετά την κατασκευή του να το τοποθετήσει σε προθήκη. Συνήθης κλίμακα για τα αεροπλάνα είναι η 1:72, για τα οχήματα μάχης η 1:35, ενώ για τα πολιτικά οχήματα η 1:24.

Οι περισσότεροι μοντελιστές κατασκευάζουν τα μοντέλα τους με τη βοήθεια του κιτ ­ έτοιμα κομμάτια του εμπορίου που χρειάζονται συναρμολόγηση. Αρκετοί, επειδή δεν μένουν ικανοποιημένοι από το κιτ, το μετασκευάζουν προκειμένου και η τελευταία λεπτομέρεια του μοντέλου τους να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Πολύ λιγότεροι είναι εκείνοι που ασχολούνται με την ιδιοκατασκευή, δεν χρησιμοποιούν δηλαδή το κιτ και επιχειρούν να φτιάξουν το μοντέλο τους με τη βοήθεια πλήθους σχεδίων του πρωτοτύπου. Απαιτείται ιστορική γνώση, υπολογιστική ικανότητα και σημαντική οξύτητα του νου προκειμένου να κατασκευάσει κανείς ένα μοντέλο εκ του μηδενός, γι’ αυτό και η κατηγορία αυτή θεωρείται από τους γνώστες του είδους η δυσκολότερη. Ο κύριος Μιλτιάδης Παπάς ασχολείται τουλάχιστον δέκα χρόνια με την ιδιοκατασκευή, κυρίως μάλιστα στην κατηγορία των αεροπλανοφόρων. Ενας από τους άμεσους μοντελιστικούς στόχους του είναι η κατασκευή του αμερικανικού αεροπλανοφόρου Enterprise ­ χωρίς τη βοήθεια του κιτ.

Πολλοί πιστεύουν ότι ο μοντελισμός είναι ένα χόμπι για λίγους και εκλεκτούς, που έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν αρκετά χρήματα. Ο κύριος Δρίζος όμως διαφωνεί με αυτήν την άποψη: «Ο μοντελισμός είναι φτηνό χόμπι. Θα μπορούσα ενδεικτικά να σας πω ότι, αν εξαιρέσει κανείς ορισμένα εργαλεία και υλικά που είναι απαραίτητο να αγοράσει ο μοντελιστής και μπορεί, υπό την προϋπόθεση ότι είναι προσεκτικός, να τα χρησιμοποιεί εφ’ όρου ζωής, τα υπόλοιπα δεν είναι και τόσο ακριβά. Ενα κιτ μπορεί να κοστίζει μόνο 3.000 δραχμές. Και το ποσό αυτό είναι πολύ μικρό,αν αναλογιστεί κανείς ότι η κατασκευή θα τον απασχολήσει τουλάχιστον δύο με τρία Σαββατοκύριακα». Ο κύριος Τσώνος πιστεύει ότι ίσως το χόμπι είναι φτηνό για κάποιον που ασχολείται με αυτό λίγο καιρό. «Οσο περνούν τα χρόνια, γίνεται κανείς πιο συνειδητοποιημένος μοντελιστής και αναγκάζεται να εξελίξει τις τεχνικές δυνατότητές του. Γι’ αυτό είναι συχνά απαραίτητο να ξοδευτούν αρκετά χρήματα προκειμένου να τελειοποιήσει το μοντέλο του».

Η απασχόληση των χεριών

«Ζούμε σε μια εποχή όπου τα πάντα μας προσφέρονται έτοιμα. Ακόμη και οι ταινίες που βλέπουμε εξαρτώνται από τις επιλογές των κινηματογραφικών διανομέων. Και η εργασία μας στερείται πλέον πνευματικότητας, αφού τα πάντα γίνονται μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό έτοιμων πραγμάτων, λίγες είναι οι δραστηριότητες που μπορούν να απασχολούν ταυτόχρονα τα χέρια, απαιτούν δηλαδή δεξιοτεχνία και χειροτεχνική ικανότητα, αλλά και το μυαλό ­ ως προς το στήσιμο του μοντέλου και ως προς τη συλλογή ιστορικών πληροφοριών. Γνωρίζω δεκαεφτάχρονα παιδιά των οποίων η μηχανολογική γνώση γύρω απο τα αεροπλάνα είναι ισάξια ανθρώπων που δουλεύουν στην πολιτική και πολεμική αεροπορία» λέει ο κ. Δρίζος.

Και πραγματικά, είναι πολύ σημαντικό να μπορεί κανείς να διοχετεύει τη δημιουργικότητα και την φαντασία του σε ένα χόμπι, οξύνοντας ταυτόχρονα και την αντιληπτική ικανότητά του. «Αυτό που παίρνω από τον μοντελισμό», λέει ο κ. Μπάμπης Δρίζος, «είναι η χαρά της δημιουργίας.Τελειώνοντας το μοντέλο μου έχω μια ικανοποίηση ότι κατόρθωσα να κάνω υπό κλίμακα αυτό που είναι πραγματικό. Το κάθε μοντέλο είναι μοναδικό,γιατί δεν μοιάζει με το άλλο. Διαφορετικά έχει δουλέψει ο καθένας και έχει χρησιμοποιήσει άλλου είδους στοιχεία. Γι’ αυτό και όλα τα μοντέλα έχουν αυτόν τον πλούτο, μέσα ακόμη και από την ομοιότητα!».

Οι μοντελιστές ασχολούνται συχνά με την κατασκευή του μοντέλου τους με τελετουργική αφοσίωση. Αφιερώνουν αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο τους και αναπτύσσουν συχνά μια ιδιαίτερη σχέση με το μοντέλο που κατασκευάζουν. Ενας μοντελιστής, λάτρης των αεροπλανοφόρων, λέει:«Εχεις προσέξει ποτέ το σχήμα ενός αεροπλανοφόρου; Είναι τόσο κομψό που μοιάζει με γυναικείο σώμα!».

Σημαντική είναι η πρωτοβουλία του IPMS, που, με τη βοήθεια του Δήμου Καισαριανής, πραγματοποιεί μία φορά την εβδομάδα σεμινάρια μοντελισμού, για μικρούς και μεγάλους λάτρες του είδους. Εξάλλου, έναντι αρκετά χαμηλού αντιτίμου, μπορεί κανείς να γίνει μέλος του σωματείου IPMS, απολαμβάνοντας έτσι κάποια προνόμια, όπως συμμετοχή σε σεμινάρια, συνδρομή σε περιοδικά, πρόσβαση σε αρχεία και βιβλιοθήκες σχετικές με το χόμπι κτλ.

[via]

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Evening Simplicity

Man bun bespoke freegan, kitsch retro ethical banh mi williamsburg drinking vinegar sustainable heirloom ...

Lost In The Perspective

Man bun bespoke freegan, kitsch retro ethical banh mi williamsburg drinking vinegar sustainable heirloom ...

Take A Walk

Man bun bespoke freegan, kitsch retro ethical banh mi williamsburg drinking vinegar sustainable heirloom ...

5 ΒΑΣΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΤΗΛΕΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΟΥ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ

Τηρώντας με διασκέδαση και υπομονή τα παρακάτω μαθήματα, είναι σίγουρο  ότι θα μάθετε εύκολα και ...

An Encounter

Man bun bespoke freegan, kitsch retro ethical banh mi williamsburg drinking vinegar sustainable heirloom ...

The Real Story of Nate & Alexa

Man bun bespoke freegan, kitsch retro ethical banh mi williamsburg drinking vinegar sustainable heirloom ...